Stuart Hall: codificar i descodificar el discurs televisiu o quan l’audiència també és protagonista

stuarthallcrop_0Stuart Hall va néixer a Kingston, Jamaica, el 1932 . És una de les figures més destacades dels estudis culturals britànics(cultural studies). El 1951 va emigrar a Gran Bretanya i va poder estudiar a la Universitat d’Oxford. Fou responsable de la New left review (1959-1961). Formà part del Centre d’Estudis Culturals Contemporanis de la Universitat de Birmingham de la qual va ser-ne director (1968-1979). El 1979 fou nomenat professor de sociologia a l’Open University i n’és professor emèrit des de 1997. És autor d’una gran quantitat d’articles de temàtiques molt diverses (etnicitat, identitat, postcolonialisme, diàspora…) i ha fet una gran aportació a la teoria crítica. Un dels recull més importants és Culture, media, Language: 1972-1979. A més de la influència de Marx, en destaca la de Gramsci i Althusser. El seu model de codificació-descodificació (1973) refusa el determinisme de la recepció i planteja la interpretació activa i dialèctica de l’audiència. En aquesta codificació-descodificació hi jugaria un paper notable la posició o classe social del receptor. Sens dubte, el de Hall, és un dels models més influents en els estudis dels mitjans de comunicació de les últimes dècades.

Codificació i descodificació en el discurs televisiu (1) és el text d’una conferència que va posar en el centre del debat de la comunicació, l’asimetria en els processos de codificació i descodificació en les posicions d’emissors i receptors en la comunicació de masses, ara fa quaranta anys.

Per a Stuart Hall, encara que reconeix que la forma simbòlica del missatge ocupa un lloc significatiu en l’intercanvi comunicatiu: “els moments de codificació i descodificació¸ encara que ‘relativament autònoms’ en relació amb el en la seva totalitat, són instants determinants”. (2) Els successos han d’esdevenir ‘històries’ abans de poder ésser un succés comunicatiu. Cal emetre un missatge codificat en forma de discurs comprensible que serà descodificat amb un significat pel receptor.

Hall formula que “la manca d’adequació, entre els codis té molt a veure amb les diferències estructurals entre radiodifusors i audiència, però també amb l’asimetria entre font i receptor”. (3) Tot plegat portaria a la distorsió o els malentesos.

El sociòleg jamaicà posa com a exemple les pel·lícules de l’oest que, els nens, malgrat les escenes de violència entre indis i pistolers/vaquers, reconeixen com a un joc simbòlic. Aquest és un dels casos en els que, la codificació i descodificació serà molt simètrica.

En un moment determinat de la conferència ens recorda l’observació d’Eco: “la semiòtica ens mostra l’univers d’ideologies fixades en codis i subcodis dins de l’univers dels signes”. (4) Hall reconeix que els codis connotatius són: “les eines lingüístiques a través de les quals manifesten els seus significats les esferes de la vida social, les segmentacions de la cultura , el poder i la ideologia”. (5)

Pel que fa a la recepció, Hall esmenta tres posicions o lectures, segons si volen ser acceptades, negociades o refusades: una dominant o hegemònica, en la qual el receptor o espectador està d’acord amb el missatge seguint el codi i accepta allò que diu l’emissor; una negociada, en què modifica de manera parcial la proposta codificada i té un cert grau de contradicció amb allò proposat per l’emissor i una d’oposada en la qual el receptor busca una descodificació contrària a la de l’emissor. El receptor comprèn allò que li diuen però en rebutja la lectura i en fa una altra totalment oposada.

I és que no cal que descodifiquem les notícies i els missatges com han estat codificats, cal fer-ne una lectura crítica per no acabar combregant amb rodes de molí.

BIBLIOGRAFIA

BUSQUET, Jordi, MEDINA, Alfons, SORT, Josep, La història de la recerca en comunicació. L’estudi de les influències dels mitjans de comunicació social. FUOC. Barcelona, 2010

HALL, Stuart. Codificación y descodificación en el discurso televisivo, a: CIC (Cuadernos de Informació y Comunicación), 2004, n. 9, pàg. 210-236

1) Encoding and decoding in the television discourse és una conferència presentada al Council of Europe Colloquy sobre Training In The Critical Reading of Televisual language, organizat pel Council & Centre for Mass Communication Research, Universitat de Leicester. Setembre de 1973. En línia a http://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/8162
2) Hall a Codificación y descodificación en el discurso televisivo. Pàg. 218.
3) Obra citada. Pàg. 220.
4) Umberto Eco citat per Hall. a Codificación y descodificación en el discurso televisivo. Pàg. 227
5) Obra citada. Pàg. 230.

Anuncis

Quant a francescrossellfarre

La UOC i més concretament l'assignatura "Mitjans de comunicació. Història i actualitat ", em converteix en blocaire. Vaig néixer a Guimerà (L’Urgell), l’any 1962. Sóc tècnic teatral. He format part de l’equip directiu de la Fira de Teatre al Carrer de Tàrrega i dels equips executius del programa d’Animació de Carrer de l’EXPO’92 a Sevilla i de la Mostra de teatre per a nois i noies de La Xarxa. He estat director del Teatre Municipal de Girona. Actualment sóc cap de sala del Teatre Municipal L’Ateneu d’Igualada. He publicat "Amb la pluja al cor", premi Sant Jordi de Poesia atorgat per la Direcció General de Joventut de la Generalitat de Catalunya (Columna, 1992). El poemari "Estima’m a Donostia" quedà finalista als Premis culturals Vila de Calaf, 1997. D’altra banda, també he publicat fotografies als llibres "Rialles d’Igualada. 10 anys" de Jordi Dalmau i "La Casona. 10 anys" de Santi Fondevila.
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s